سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مجله فرهنگی هنری
زیبایی حکمت، رفق و سازگاری نیکوست . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   کویر سبز  

دوشنبه 92 آبان 27  1:34 عصر

روزی که این وبلاگ را ایجاد کردم انگیزه ای قوی و هدفی مشخص داشتم هدفی که خود آن را مقدس می پنداشتم و گمان می کردم مسئولیتیست بر دوش من و همفکران من و من باید سهم خود را هر چند ناچیز به انجام  رسانم در واقع هدف من از ایجاد این وبلاگ، فعالیت فرهنگی و گسترش فعالیت فرهنگی در بین قشر مذهبی و دامنه گسترده این رسانه بود... با خود می اندیشیدم چرا باید هنر و فی المثل هنر هفتم در میان اقشار مذهبی با اقبال کمی در میان باشد و تنها به موقع نتیجه گیری با تحلیلی ضعیف یا موافق باشد یا مخالف!

گاهی آنقدر موافق که اختلاس های چند میلیاردی را در سایه یک سریال مذهبی نبیند و تنها، محتوای ارائه شده رضایتش را برآورده سازد حتی اگر در پس پرده هزینه های گزافی از بیت المال پایمال شده باشد  و گاهی آنقدر مخالف که هزینه های چند میلیاردی ساخت یک فیلم، با محتوای مخالف را نبیند چه بسا صرف این هزینه بر روی اثر، باعث قوت اثر شده باشد  او تنها به محتوا می اندیشد چه این محتوا با پایین ترین ساختار فنی و هزینه های مالی پرداخته شده باشد و چه با هزینه های گزاف!

خوب می دانیم که در دنیای امروز در عرصه رسانه، سیاستهای بزرگ با بکارگیری بهترین ابزار و امکانات و آخرین شیوه های نوین، محتوای مورد نظر خود را با بهترین آثار ارائه می دهند اما با نهایت تاسف می بینیم که آثار فرهنگی، مذهبی با بکارگیری کمترین و مبتدی ترین ابزار و شیوه های فیلم سازی و با اختصاص بیشترین هزینه های بیت المال به راحتی از قشر مذهبی کام رضایت می گیرد در حالیکه در جناح مخالف و مورد نقد ایشان کارگردانان داخلی با بکارگیری بهترین ابزار و شیوه های فیلمسازی به ارائه قویترین  آثاری با محتوای مخالف می پردازند که متاسفانه یا خوشبختانه بسیار درستکارانه از همه هزینه و امکاناتی که به کار گرفته اند بهره برده اند.

از سویی دیگر اکثریت غریب به اتفاق قشر مذهبی از فعالیت و تحصیل در عرصه هنر و رسانه به دلایل مذهبی و شئونات اسلامی امتناع می ورزد در حالیکه جناح مخالف بدون در نظر گرفتن این مسائل، پر شور و پر تلاش و شاید با هدف و انگیزه ای متفاوت به فعالیت مورد علاقه خود ادامه می دهد.

نیک می دانم که پا گذاشتن در این عرصه و تن دادن به این مشاغل چقدر برای دوستان مذهبی سخت و دشوار است اما آیا توقع دارید جبهه مخالف با اعتقادات و انگیزه ای متفاوت به خلق آثار مورد علاقه شما بپردازد؟! حال آنکه در عرصه رسانه مجازی هم آنقدر به خود زحمت نمی دهید تا در این وادی اندک تلاشی بکنید.

این موضوع نه تنها در عرصه هنر هفتم بلکه در دیگر وادی های فرهنگی و هنری هم سرایت پیدا کرده و ما به عنوان یک فرد مذهبی حتی نمی دانیم در چه  خانه ای و با چه معماری باید زندگانی کنیم بی شک نیاکان ما به همه این چیزها اندیشیده اند. می دانستندکه رنگ و ظاهر خانه چگونه باید باشد تا ساکنان به سمت معنویات جاذبه و کشش بیشتری داشته باشند و  یا تعداد پلکان فرد باشد تا با یگانگی و فرد بودن خالق هستی مخالف نباشد و یا جهات قبله در چه مواردی باید لحاظ شود.

همیشه دوست داشتم شیرینی و حلاوت ادغام دین و هنر را با دوستانم شریک شوم و آنچه نیاکان هوشمند و هنرمندمان؛ تیزهوشانه و هنرمندانه به آن پرداخته اند و ذره ای از آن غافل نشده اند در میان بگذارم. افسوس و صد افسوس که تلاشهای بی دریغ آنان با کم کاری و توجیهات ما رنگ می بازد

من تمام سعی خود را کردم تا وظیفه خود را در قبال این موضوع انجام داده باشم هر چند با امکانات اندک تا آنجا که دوستان می دانند این حقیر در این مدت حتی از دسترسی به ابتدایی ترین لوازم همچون کامپیوتر و اینترنت نیز محروم بودم اما با تمام این اوصاف کوشیدم تا اندک سرمایه فکری خویش را با دوستان تقسیم کنم غافل از آنکه دوستان به خواندن این مطالب رغبتی نشان نمی دهند. و با توجیه اینکه مطالب تخصصی است از خواندن و تحلیل و نظر دادن در مورد آن طفره می روند.

اگر شما همچون همیشه به این موضوعات به دید موضوعات تخصصی بنگرید چه کسانی زمامدار و میزبان فرهنگی می شوند؟!

اگر چه این حقیر اصلا" تخصصی در حوزه هنری و فرهنگی ندارم و همه آنچه که می نویسم؛ تنها، نتیجه مطالعات و کنکاشهای شخصی من می باشد پس چگونه اندیشه های فردی آماتور می تواند تخصصی باشد؟! حال آنکه من تمام تلاش خود را می کنم تا مطالب را بسیار ساده تر از آنچه در ذهنم می گذرد بر زبان بیاورم اگر این اطلاعاتِ بارها از صافی گذشته و خورد و نرم شده تخصصی است چگونه می خواهید به تماشای آنچه جناح مخالف برایتان می سازد تن دهید و نقد و هضمش کنید؟!

متاسفانه این توجیه تنها به خوانندگان معمول وبلاگ بسنده نمی کند بلکه به دبیران مجله پارسی بلاگ هم سرایت کرده طوریکهدر دوره چهارم و در طول دوره شش ماهه حتی خواندن 2 پست از مطالب این وبلاگ برایشان سخت می نماید و همچون خوانندگان آنرا تخصصی می خوانند.

در این میان، از تعداد انگشت شماری از دوستان هم که همیشه لطف آنان شامل حالم شده و مطالبم را با نهایت دقت و کامل خوانده اند و با نگاهی تیزبینانه و زیبا تحلیل کرده اند و حاصل این نگاه زیبا را در غالب نظر تقدیم نموده اند و بعضی دیگر از دوستان که هر چند تحلیل نکردند زمان گذاشتند و خواندند و نظری به یادگار گذاشتند تشکر می کنمگل تقدیم شما 


 

نوشته شده توسط:   کویر سبز  

یکشنبه 92 شهریور 3  7:23 عصر

چرا آثار باستانی مهم است؟!

آثار باستانی در دنیای امروز مدارکی است ارزشمند و مستدل بر هویت فرهنگی، مذهبی و تاریخی یک ملت تا آنجا که می توان دال بر آن تاریخ را نوشت و رقم زد زیرا در عهد قدیم که امکانات این دوره موجود نبود و حتی در بعضی اعصار کهن، خط و حکاکی پدید نیامده بود تا بتوان به اتکای آن تاریخ را ثبت کرد و حتی در اعصار پیشین که خط اختراع نشده بود چیزی به ثبت نمی رسید از اینرو زمان پیدایش خط  را آغاز تاریخ نهاده اند و چون مردمان توانستند حکایت دوران خویش را بر سنگ و الواح حک نمایند ماندگار گشتند. سنگها و الواح حک شده را کتیبه می نامند که آثاری بسیار ارزشمند است اما از آنجا که در عهد باستان تنها اندکی از مردم از نعمت سواد برخوردار بودند تاریخ در مواقعی تنها به خواست و سلیقه پادشاهان نوشته می شد بنابراین اگر بخواهیم تاریخ را صرفا" بر اساس کتیبه ها و الواح بپنداریم بسیاری از رخدادهای تاریخ بر ما پوشیده می ماند و همچنین رازهای مردمان قبل از آن که خط نمی دانستند سر به مهر باقی می ماند پس باید راهی دیگر یافت تا از همه آنچه که در تاریخ رخ داده اطلاع یافت و از رازهای آن پرده گشود از اینرو بر آثار باستانی به عنوان مدارکی مستند دال بر مسائل مختلف می توان استناد کرد به عنوان مثال قدیمی ترین آثار آهنی و فلزی را می توان در غارها و تپه های باستانی لرستان یافت که از آن به عنوان آغاز عصر مفرغ نام می برند(1) و مردمان آنرا مردمانی تیزهوش و دانا در مهار طبیعت و بکارگیری معادن آهن به نحو احسنت می دانند یا به عنوان مثال قدیمی ترین آثار سفالی(2) را در جیرفت می توان یافت از اینرو هنرمندترین و زبردست ترین مردمان که توانستند هنرمندانه از مشتی خاک زیباترین و کارآمدترین لوازم مورد نیاز زمان خود را بیافرینند اهالی این دیار بودند و یا می توان به استناد قدیمی ترین فرش جهان؛ فرش پازیریک (3) که فرشیست ایرانی، ایرانیان را اولین متولیان و مبدعان این هنر دانست و یا ابداع و اختراع چرخ ریسندگی که به گفته محققان باستان شناس به عنوان مهمترین اختراع  عهد قدیم که زندگی بشر را متحول کرد اختراع ایرانیان بود و یا یافتن چشم مصنوعی و  جمجمه جراحی شده در شهر سوخته حکایت از پیشرفت علم و دانش و اوج گرفتن پزشکی در 5000 سال پیش در ایران دارد. 

با توجه به زمان و مکان ابداع آثار می توان به نبوغ و فرهنگ مردمان آن زمان و آن دیار پی برد و همچنین از نحوهء زندگانی و آیین و مذهب آنان آگاه شد. به عنوان مثال ایرانیان همواره از پوششی کامل برخوردار بوده اند و حجاب نه تنها پس از وارد شدن اسلام که حتی پیش از آن نیز در آیین ایرانیان بوده آنچنانکه نقش برجسته های تخت جمشید همگی با لباسهایی فراخ و بلند و روبندهاو مقنعه هایی که بر چهره دارند حکایت از پاسداشت این آیین دارد اما آنچه که از دوره حمله یونانیان و حکومیت کوتاه آنان برجا مانده تنها مجسمه هایی است نیمه عریان که به مانند آن در یونان باستان بسیار یافت می شود.

بنابراین با دقت در آثار باستانی می توان به نکات ارزشمند و شگفت آوری دست یافت که تاریخ گذشتگان و نیاکان ما را روشن می کند پس چه نیکوست که ما هم در پاسداشت این آثار گرانبها و پر ارزش بکوشیم و دیگر به نقش برجسته های باستانی به چشم بت نگاه نکنیم و سنگ نزنیم و تخریب نکنیم.


به یاد داشته باشیم با ارج نهادن به آثار باستانی به تاریخ ارج می نهیم!


و خوب به یاد داشته باشیم که سرور و مولایمان علی علیه السلام همیشه بر تاریخ و خواندن آن مداومت داشتند تا آنجا که تاریخ را از زبانهای گوناگون ترجمه و مطالعه می کردند و بر آن توصیه داشتند.

و باز به یاد بیاوریم که کتاب آسمانیمان همواره ما را به تامل در زمین و آثار آن توصیه کرده است. قل سیرو فی الارض....(4)

پی نوشت: از آنجا که دوستان اصرار برساده نویسی این حقیر دارند در این پست سعی کردم تا به سادگی مطالب را بیان نمایم.

(1) 8000 سال قبل

(2) لازم به ذکر است تا همین چند سال پیش بین انهرین اولین تمدن بشری و آوردگاه این آثار سفالی می دانستند اما با تلاش فراوان و پرافتخار در چند سال گذشته آثار بسیرا ارزشمندی از کند و کاوهای جیرفت به دست آمد که نشان می داد آثار بین النهرین نیز از این مکان تولید و صادر می شده و در واقع چیرفت، قدیمی ترین تمدن باستان است که متاسفانه بیگانگان آن را انکار می کنند

(3) فرش پازیریک، فرشی است که دو هزار و پانصد سال پیش به عنوان هدیه از اطرف ایران به شاهزاده روسی داده شده است که این فرش بر روی تابوت شاهزاده روسی بعد از سالها توسط باستان شناسان روس از زیر خروارها یخ کشف شد.

(4)  http://www.rasekhoon.net/Article/Print-49431.aspx و  تفسیر آیات مربوطه


 

نوشته شده توسط:   کویر سبز  

مدفن دکتر شریعتی در کنار حرم حضرت زینب و در زینبیه شهر دمشق سوریه واقع شده است.

تصویر زیر تصویریست که در نگاه اول به چشم می خورد اما نزدیکتر که می رویم دست نوشته های زیادی از جملات دکتر شریعتی می بینیم که توسط ارادتمندان و بازدیدکنندگان مقبره به یادگار گذاشته شده است.

تصویر مقبره دکتر شریعتی

عکس زیر، تصویر دست نوشته یکی از بازدیدکنندگان از یکی از زیباترین جملات دکتر شریعتی است که با دوربین موبایل شخصی گرفته ام.

 

تصویر مقبره دکتر شریعتی


 

نوشته شده توسط:   کویر سبز  

پنج شنبه 91 دی 28  5:51 عصر

تلخ بگو، راست بگو!

مدتهاست که می خواهم بنویسم اما موضوعی باعث شد تا دست نگه دارم موضوعی که خود، موضوع نوشته ام را عوض کرد. فکر می کردم اگر دست نگه دارم و از موضوعی که در نظر دارم چشم پوشی کنم با مدتی تأمل موضوعی که به آن دل خوش کرده ام دستم را خواهد گرفت و آنگاه که نوشتم آنرا با شوق به نوشته های وبلاگم اضافه خواهم کرد. اما حالا احساس می کنم با دست خالی آمده ام هر چند با دلی گرفته و ذهنی خروار خروار پر شده از سوال، سوالهایی.......

مدتیست سخت مجذوب تماشای سریالی از این جعبه جادویی عصرمان شده بودم. بله همینکه منادی رسالت بزرگ رسانه ملی است؛ تلویزیون!

شبهای اخیر سریالی از شبکه یک سیما پخش شد بنام یلدا که این حقیر به ظن خوش به آن می نگریستم و یلدا را از اینرو که در طولانی ترین شب سال باید به ذکر و یاد حسین و مصیبت او مشغول بود؛ منسوب به این سریال دیدم چه بسا می شد از ظن و گمان دیگری هم نگریست...

سریال یلدا مثلا به موضوع تعزیه پرداخته بود حال آنکه بیشتر به مسائل و اختلافات فامیلی و خاله زنیکه بازی های فامیلی پرداخته بود و تنها قسمت آخر آن هم در چند سکانس کوتاه به تعزیه پرداخته بود. موضوع تعزیه شاید، تنها محوری شده بود که اختلافات فامیلی و خاله زنیکه بازی ها را به آن وصل کنند و در نهایت اتمام این اختلافات را به خوش یُمنی تعزیه پیوند بزنند اما موضوع تعزیه محجور واقع شده بود و کمتر به آن پرداخته شده بود.

تصاویری از سریال یلدا

در تمام قسمتهای سریال پرداختن به سنتها و زنده کردن آنها با همت هر چه تمام تر به نمایش گذاشته شد گو اینکه پرداختن به سنتها چه منفی و چه مثبت، بسی گرانمایه و ارزشمند است آنچنانکه در پی نهادینه کردن آنها باید یافته های مثبت و پر بار امروزی نیز چشم بست و فقط، سنت را تنها راه ماندگاری مذهب و ملیت دانست حتی اگر این سنت؛ سنتی غلط و اشتباه باشد.

انکار نمی کنم که صحنه ها و نماهای خانه های قدیمی و حوضچه ها و گلدانهای شمعدانی لحظات مسرت بخشی را برایم رقم می زد اما آنجا که زنی لوله قلیان بر دهان می گذارد تا دم از سنت گرایی بزند (1) حال مشمئز کننده و چندش آوری به بسیاری از مخاطین چون من داد. هنوز صحنه های گزارش چند شب پیش از مضرات قلیان و عوارض آن تهیه شده بود جلوی چشمانم بود و هنوز صدای خبرنگاری که می گفت این سنت غلط باید ریشه کن شود در گوشم طنین انداز بود که تناقض آشکار رسانه ی ملی بر ذهنم نشست

مخاطبی چون من چگونه باید هضم کند این همه تناقض را ؟

و آیا اساسا" هر سنتی خوب است؟!

و آیا هر سنت دیرینه ای باید نهادینه شود؟!

پس اگر چنین است که قسمت اعظم کشورهای اروپایی که ریشه در تمدن بربریت داشته اند هم اکنون آنرا باید به تصویر بکشند و بر آن فخر بفروشند. همه ما می دانیم که بربریت قسمتی از تاریخ فرانسه و سوئیس است. آیا باید بربریت به تصویر کشیده شود و از آن به نکویی یاد شود؟!

آیا کارگردانان کشورهای این قسمت از تاریخ خود را روایت می کنند و به تصویر می کشند؟!

حسن میر باقری کارگردان این سریال گرچه به برادری و مشاوره کارگردان سریال فاخر «مختار» پشت گرم است اما ضعف فاحش فنی و علی الخصوص محتوایی حکایت از تازه کاری این کارگردان دارد گرچه داوود میر باقری هم در مختارنامه آنچنان قوی کار نکرد (2) و سیاه لشگری سپاه عمر سعد را چونان به تصویر کشید که به پای سیاهی لشگر جومونگ هم نمی رسید حال آنکه سریال جومونگ بسیار ضعیف بود که این خود شدت ضعف ما را در عمل می رساند و صد تاسف که از یک سریال کره ای نیز جا مانده ایم

سریال یلدا

جناب میرباقری مطمئنم نقدهای من شما را ناراحت نمی کند چرا که هر چند تلخ اما راست است و مصداق مضمون شعر پایانی شما می باشد...

تلخ بگو... راست  بگو...

تا شب یلداست بگو....

تا نفسی هست بگو....

راستی شما که سنتی سازی را به همه بخش های سریال خود تسری داده بودید و حتی از وجود لاتهای عهد قاجار در این زمانه چشم پوشی نکرده بودید چرا از یک آهنگ سنتی در پایان این سریال استفاده نکردید تا با یک سریال سنتی و به اصطلاح خودتان مذهبی همخوانی بیشتری داشته باشد. نکند رقص لاتهای عهد قاجار (عزتی و نصرتی) زیر دست عباسخوان تعزیه (صادق) بیشتر با آهنگ پایانی همخوانی داشت تا موسیقی سنتی مذهبی فراخور یک هنر مذهبی بنام تعزیه در آخر باید بگویم که انتظاری بیش از این از این سریال داشتم و در تصورات خود سریالی شبیه سریال شب دهم را می دیدم که چه وصف ناشدنی زیبایی این هنر را به تصویر کشیده و چه زیبا در هر قسمت تعزیه ی داستانی از مظلومیت یکی از شهدای کربلا را به تصویر می کشید.... و چه ساده می اندیشیدم من که شبهای عزیزی چون اربعین را پای سریال شما به شبهای عزیز بیست و هشت صفر گره زدم

                               صد افسوس و صد تاسف

 

 

 

(1) رواج قلیان:سوغات دولت خاتمی؛ سوغاتی که حتی دختران را آلوده کرد... وزیر وقت خاتمی: "به تصویب گذاشتن طرح آزادی قلیان در هیئت دولت اشتباه بود"  

(2) به نظر اهل رسانه مختارنامه بیشتر با تبلیغات و حواشی صدا و سیما رنگ گرفت و بزرگ شد گر چه غنای محتوایی داستان که واقعیت تاریخ بود بیشتر از همه موثر بود. اما نمی توان از کارگردانی ضعیف آن نسبت به دیگر سریال های تاریخی از جمله امام علی (ع)، معصومیت از دست رفته و ... چشم پوشی کرد.

 

بازتاب امروز - پایان بندی غیرمنتظره میرباقری برای "یلدا " به گزارش بازتاب، داوود میرباقری به برکت انحصار حاکم در صداو سیما که عموما با هزینه های گزاف و... 

دانلود فیلم سریال ایرانی یلدا به کارگردانی حسن میرباقری » دانلود ...


 

نوشته شده توسط:   شروق  

چهارشنبه 91 مهر 26  5:48 عصر

 

بسم الله الحق

امروز اولین روز سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی بود . امروز مردم بجنورد مثل خیلی شهر های دیگر که میزبان رهبری بودند خیابان های مسیر رسیدن رهبری از دروازه های شهر به جایگاه سخنرانی را پر کرده بودند . امروز مردم بجنورد مثل تمام مردم ایران موقع رد شدن ماشین رهبری از مسیر استقبال با تلاش بسیار خود را به ایشان میرساندن و دنبال ماشینشان می دویدند . 

امروز رهبری هنگام ظهر برای مردم بجنورد سخنرانی کردند . مسائل متعددی را مطرح کردند .  از رشادت های مردم خراسان شمالی گفتند . از برتری های علمیشان . از فداکارهایشان .از سردار هایشان . از اوضاع کشور گفتند . از بصیرت بازاری ها تشکر کردند . از وقتشناسیشان . و از وقت ناشناسی سران فتنه گله کردند . از چالش های پیش رو گفتند از مکر دشمنان . از خاورمیانه و غرب آسیا . از بیداری اسلامی و البته سنگ اندازی های  آمریکا و اسراییل و انگلیس خبیث . و راه حل تمام مشکلات را در همدلی و وظیفه شناسی تعریف کردند . 
و البته در آن میان از اشتباه بودن تحدید نسل گفتند و شجاعانه فرمودند که خودشان هم در این اشتباه سهیم بوده اند ....

از ظهر که سخنرانی و مراسم استقبال پخش شد ، عمده بحث های شبکه های اجتماعی همین موضوع بود . چهار پنج شبهه که یاران سبز غربی ها انداخته بودند وسط ،  و یاران ارزشی بر سر آن با هم دعوا می کردند . درست است ، اشتباه نخوانده اید دعوا بین یاران ارزشی بود!
سخت دلم گرفته ، نه از اینکه درس "شجاعت رهبری در بیان اشتباهاتشان" به جای عبرت شدن برای مسئولین نظام و البته هر کدام از ما تبدیل به یک کنایه به همدیگر می شود . نه از اینکه شور و شوق یک ملت برای استقبال از یک بنده پاک خدا متهم به بی منطقی و بی فکری می شود ، نه از بابت اینکه این همه صحبت و نصیحت و راهکار رهبری در بین بحث های حاشیه ای و مجادله های وقتگیر گم می شود ...

نه از این بابت ها بلکه از این جهت که این همه ادعای ولایتمداریمان می شود ، آنوقت هنوز با الفبای ولایت فقیه و نظام قانونمندش آشنا نیستیم و به خاطر همین بی دانشیمان دو سه تا شبهه دشمن کافی است تا یک روزمان تلف شود به بحث های بیوده ...

نگرانم مبادا بعد از یک عمر فریاد ما اهل کوفه نیستیم ، عقل مصلحت اندیش،  ما را به کوفه هم بکشاند ! ای کاش پیش از اینها به خود بیاییم . ای کاش !

----------------------------------------------

پ.ن : با تشکر از خانم کویر که به ما افتخار قلم فرسایی در این مکان را دادند . 

نوشته شده در روز چهارشنبه 19 مهر 91  5:4


 
   1   2   3      >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
پنج شنبه 103 فروردین 9
امروز:   6 بازدید
دیروز:   7  بازدید
فهرست
آشنایی با من
مجله فرهنگی هنری
مدیر وبلاگ : کویر سبز[16]
نویسندگان وبلاگ :
رزگل
رزگل[1]
امیرمنصورمعزی
امیرمنصورمعزی[1]
مریم
مریم[0]
شروق
شروق (@)[1]

عضوی از پاتوق فرزانگان
عضوی از پاتوق فرزانگان[0]

از نظر من اینترنت به عنوان یک رسانه و ابزار برای انعکاس دیدگاههای مختلف می باشد حال آنکه این دیدگاه ها خود می تواند فرهنگساز و هدفمند باشد امیدوارم همراهی دوستان در این فضا به منجر به رواج روزافزون این دیدگاه گردد.... در این وبلاگ سعی شده تا با استفاده از پتانسیل علمی، فرهنگی دوستان مذهبی دیدگاه افراد مذهبی به مسائل اجتماعی نیز در فضای سایبری انعکاس پیدا کند... امیدوارم با انتقادات و پیشنهادات ارزنده خود، ما را در این مهم یاری دهید.
لوگوی خودم
مجله فرهنگی هنری
اوقات شرعی
لینک دوستان
یا امیر المومنین روحی فداک
قافله شهداء
:: هامون و تفتان
دیده بان
در انتظار ققنوس
دکتر علی حاجی ستوده
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نسل کوثر
نسیم یاران
وبلاگ حامیان ولایت
یاور همیشه مومن
بادصبا
جهادی
مهدی یاران
آرشیوی متنوع از مسائل روزمره
چریک دانشگاه
وبلاگ شخصی دکتر رائفی پور
سیب خیال
بوی سیب
حاج آقا مسئلةٌ
مـ یـ ـرابـ عـ ـطـ ـش
در پناه آسمون
چهل منزل تا اربعین
0098
روان شناسی psychology
ل ن گ هــــــــک ف ش !
ساعت یک و نیم آن روز
همه معمارند و همه چیز معماری....
از یک انسان
حرفهای خودمونی
بچه های خاکریز
حسام ســرا

نوجوونی از خودتون
فرزانگان امیدوار
اردبیل بهشتی پنهان
مائــده الهی
پایگاه فرهنگی شهید علی پور
مهندس محی الدین اله دادی
ماه و مهــــــــــــــر
جزیره علم
آسمان آبی عشق
قطره و دریا
تنها معبود من
پاتوقی برای ایرونی ها
پاورقی
سروش دل
برو تا راحت شی
کیمیای ناب
سکوت خیس
مسعود رضانژاد فهادان
محمد قدرتی

والعصر
باران
پاورقی
دلنوشته های یک فروند چریک
*!*...خانه ی شعر و ترانه...*!*
ایران قدیم
.::نهان خانه ی دل::.
ایران قدیم
خواستن توانستن است
الماهین الخبر
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com