سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مجله فرهنگی هنری
حکمت گمشده مؤمن است، پس باید آن را بطلبد؛ حتی اگر در دست شروران باشد . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   کویر سبز  

دوشنبه 92 آبان 27  1:34 عصر

روزی که این وبلاگ را ایجاد کردم انگیزه ای قوی و هدفی مشخص داشتم هدفی که خود آن را مقدس می پنداشتم و گمان می کردم مسئولیتیست بر دوش من و همفکران من و من باید سهم خود را هر چند ناچیز به انجام  رسانم در واقع هدف من از ایجاد این وبلاگ، فعالیت فرهنگی و گسترش فعالیت فرهنگی در بین قشر مذهبی و دامنه گسترده این رسانه بود... با خود می اندیشیدم چرا باید هنر و فی المثل هنر هفتم در میان اقشار مذهبی با اقبال کمی در میان باشد و تنها به موقع نتیجه گیری با تحلیلی ضعیف یا موافق باشد یا مخالف!

گاهی آنقدر موافق که اختلاس های چند میلیاردی را در سایه یک سریال مذهبی نبیند و تنها، محتوای ارائه شده رضایتش را برآورده سازد حتی اگر در پس پرده هزینه های گزافی از بیت المال پایمال شده باشد  و گاهی آنقدر مخالف که هزینه های چند میلیاردی ساخت یک فیلم، با محتوای مخالف را نبیند چه بسا صرف این هزینه بر روی اثر، باعث قوت اثر شده باشد  او تنها به محتوا می اندیشد چه این محتوا با پایین ترین ساختار فنی و هزینه های مالی پرداخته شده باشد و چه با هزینه های گزاف!

خوب می دانیم که در دنیای امروز در عرصه رسانه، سیاستهای بزرگ با بکارگیری بهترین ابزار و امکانات و آخرین شیوه های نوین، محتوای مورد نظر خود را با بهترین آثار ارائه می دهند اما با نهایت تاسف می بینیم که آثار فرهنگی، مذهبی با بکارگیری کمترین و مبتدی ترین ابزار و شیوه های فیلم سازی و با اختصاص بیشترین هزینه های بیت المال به راحتی از قشر مذهبی کام رضایت می گیرد در حالیکه در جناح مخالف و مورد نقد ایشان کارگردانان داخلی با بکارگیری بهترین ابزار و شیوه های فیلمسازی به ارائه قویترین  آثاری با محتوای مخالف می پردازند که متاسفانه یا خوشبختانه بسیار درستکارانه از همه هزینه و امکاناتی که به کار گرفته اند بهره برده اند.

از سویی دیگر اکثریت غریب به اتفاق قشر مذهبی از فعالیت و تحصیل در عرصه هنر و رسانه به دلایل مذهبی و شئونات اسلامی امتناع می ورزد در حالیکه جناح مخالف بدون در نظر گرفتن این مسائل، پر شور و پر تلاش و شاید با هدف و انگیزه ای متفاوت به فعالیت مورد علاقه خود ادامه می دهد.

نیک می دانم که پا گذاشتن در این عرصه و تن دادن به این مشاغل چقدر برای دوستان مذهبی سخت و دشوار است اما آیا توقع دارید جبهه مخالف با اعتقادات و انگیزه ای متفاوت به خلق آثار مورد علاقه شما بپردازد؟! حال آنکه در عرصه رسانه مجازی هم آنقدر به خود زحمت نمی دهید تا در این وادی اندک تلاشی بکنید.

این موضوع نه تنها در عرصه هنر هفتم بلکه در دیگر وادی های فرهنگی و هنری هم سرایت پیدا کرده و ما به عنوان یک فرد مذهبی حتی نمی دانیم در چه  خانه ای و با چه معماری باید زندگانی کنیم بی شک نیاکان ما به همه این چیزها اندیشیده اند. می دانستندکه رنگ و ظاهر خانه چگونه باید باشد تا ساکنان به سمت معنویات جاذبه و کشش بیشتری داشته باشند و  یا تعداد پلکان فرد باشد تا با یگانگی و فرد بودن خالق هستی مخالف نباشد و یا جهات قبله در چه مواردی باید لحاظ شود.

همیشه دوست داشتم شیرینی و حلاوت ادغام دین و هنر را با دوستانم شریک شوم و آنچه نیاکان هوشمند و هنرمندمان؛ تیزهوشانه و هنرمندانه به آن پرداخته اند و ذره ای از آن غافل نشده اند در میان بگذارم. افسوس و صد افسوس که تلاشهای بی دریغ آنان با کم کاری و توجیهات ما رنگ می بازد

من تمام سعی خود را کردم تا وظیفه خود را در قبال این موضوع انجام داده باشم هر چند با امکانات اندک تا آنجا که دوستان می دانند این حقیر در این مدت حتی از دسترسی به ابتدایی ترین لوازم همچون کامپیوتر و اینترنت نیز محروم بودم اما با تمام این اوصاف کوشیدم تا اندک سرمایه فکری خویش را با دوستان تقسیم کنم غافل از آنکه دوستان به خواندن این مطالب رغبتی نشان نمی دهند. و با توجیه اینکه مطالب تخصصی است از خواندن و تحلیل و نظر دادن در مورد آن طفره می روند.

اگر شما همچون همیشه به این موضوعات به دید موضوعات تخصصی بنگرید چه کسانی زمامدار و میزبان فرهنگی می شوند؟!

اگر چه این حقیر اصلا" تخصصی در حوزه هنری و فرهنگی ندارم و همه آنچه که می نویسم؛ تنها، نتیجه مطالعات و کنکاشهای شخصی من می باشد پس چگونه اندیشه های فردی آماتور می تواند تخصصی باشد؟! حال آنکه من تمام تلاش خود را می کنم تا مطالب را بسیار ساده تر از آنچه در ذهنم می گذرد بر زبان بیاورم اگر این اطلاعاتِ بارها از صافی گذشته و خورد و نرم شده تخصصی است چگونه می خواهید به تماشای آنچه جناح مخالف برایتان می سازد تن دهید و نقد و هضمش کنید؟!

متاسفانه این توجیه تنها به خوانندگان معمول وبلاگ بسنده نمی کند بلکه به دبیران مجله پارسی بلاگ هم سرایت کرده طوریکهدر دوره چهارم و در طول دوره شش ماهه حتی خواندن 2 پست از مطالب این وبلاگ برایشان سخت می نماید و همچون خوانندگان آنرا تخصصی می خوانند.

در این میان، از تعداد انگشت شماری از دوستان هم که همیشه لطف آنان شامل حالم شده و مطالبم را با نهایت دقت و کامل خوانده اند و با نگاهی تیزبینانه و زیبا تحلیل کرده اند و حاصل این نگاه زیبا را در غالب نظر تقدیم نموده اند و بعضی دیگر از دوستان که هر چند تحلیل نکردند زمان گذاشتند و خواندند و نظری به یادگار گذاشتند تشکر می کنمگل تقدیم شما 


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
جمعه 103 فروردین 10
امروز:   0 بازدید
دیروز:   8  بازدید
فهرست
آشنایی با من
مجله فرهنگی هنری
مدیر وبلاگ : کویر سبز[16]
نویسندگان وبلاگ :
رزگل
رزگل[1]
امیرمنصورمعزی
امیرمنصورمعزی[1]
مریم
مریم[0]
شروق
شروق (@)[1]

عضوی از پاتوق فرزانگان
عضوی از پاتوق فرزانگان[0]

از نظر من اینترنت به عنوان یک رسانه و ابزار برای انعکاس دیدگاههای مختلف می باشد حال آنکه این دیدگاه ها خود می تواند فرهنگساز و هدفمند باشد امیدوارم همراهی دوستان در این فضا به منجر به رواج روزافزون این دیدگاه گردد.... در این وبلاگ سعی شده تا با استفاده از پتانسیل علمی، فرهنگی دوستان مذهبی دیدگاه افراد مذهبی به مسائل اجتماعی نیز در فضای سایبری انعکاس پیدا کند... امیدوارم با انتقادات و پیشنهادات ارزنده خود، ما را در این مهم یاری دهید.
لوگوی خودم
مجله فرهنگی هنری
اوقات شرعی
لینک دوستان
یا امیر المومنین روحی فداک
قافله شهداء
:: هامون و تفتان
دیده بان
در انتظار ققنوس
دکتر علی حاجی ستوده
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
نسل کوثر
نسیم یاران
وبلاگ حامیان ولایت
یاور همیشه مومن
بادصبا
جهادی
مهدی یاران
آرشیوی متنوع از مسائل روزمره
چریک دانشگاه
وبلاگ شخصی دکتر رائفی پور
سیب خیال
بوی سیب
حاج آقا مسئلةٌ
مـ یـ ـرابـ عـ ـطـ ـش
در پناه آسمون
چهل منزل تا اربعین
0098
روان شناسی psychology
ل ن گ هــــــــک ف ش !
ساعت یک و نیم آن روز
همه معمارند و همه چیز معماری....
از یک انسان
حرفهای خودمونی
بچه های خاکریز
حسام ســرا

نوجوونی از خودتون
فرزانگان امیدوار
اردبیل بهشتی پنهان
مائــده الهی
پایگاه فرهنگی شهید علی پور
مهندس محی الدین اله دادی
ماه و مهــــــــــــــر
جزیره علم
آسمان آبی عشق
قطره و دریا
تنها معبود من
پاتوقی برای ایرونی ها
پاورقی
سروش دل
برو تا راحت شی
کیمیای ناب
سکوت خیس
مسعود رضانژاد فهادان
محمد قدرتی

والعصر
باران
پاورقی
دلنوشته های یک فروند چریک
*!*...خانه ی شعر و ترانه...*!*
ایران قدیم
.::نهان خانه ی دل::.
ایران قدیم
خواستن توانستن است
الماهین الخبر
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com